lördag 4 april 2009

MENTALBESKRIVNING I ENKÖPING


Våran Leia har i dag 4/4-2009 gjort en mentalbeskrivning i Enköping på Mimmis HK.Skottfast & känd mental status. Mentalbeskrivare var Ronnie.Eng.
LEIAS Mentalbeskrivning ser ni nedan =)

1a. KONTAKT-hälsning
1-Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök.
2-Undviker kontakt genom att dra sig undan.
3-Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan.
4- Tar kontakt själv eller besvarar kontaktbesök.
5-Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller.

1b. KONTAK-Samarbete
1- Följer inte med trots flera försök att locka.
2- Följer med motvilligt.
3-Följer med, men är inte engagerad i testledaren
4-Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
5Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller.

1c. KONTAKT-Hantering
1-Avvisar med morrning och/eller bitförsök.
2-Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren.
3- Accepterar hantering.
4- Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
5-Accepterar, svarar med övderdrivet kontaktbeteende.

2a. LEK 1-Leklust
1-Leker inte.
2- Leker inte, men visar intresse.
3-Startar långsamt, blir aktiv, leker.
4- Startar snabbt, leker aktivt.
5-Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

2b. LEK 1-Gripande
1-Griper inte.
2-Griper inte, nosar bara på föremålet.
3-Griper tveksamt eller med framtänderna.
4-Griper direkt med hela munnen.
5-Griper direkt, hugger föremålet i farten.

2c. LEK 1-Gripande & dragkamp
1-Griper inte.
2-Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot.
3-Griper, drar emot, men släpper och tar om.
4-Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper.
5-Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker alt. ruskar - även under den passiva delen - tills testledaren släpper.

3a. FÖRFÖLJANDE
1-Startar inte.
2-Startar men avbryter.
3-Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
4-Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet.
5-Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.

3b. GRIPANDE
1-Nonchalerar föremålet.Alt.springer inte fram.
2-Griper inte, nosar på föremålet.
3-Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
4-Griper direkt, släpper.
5-Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.

4. AKTIVITET
1-Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv.
2-Är uppmärksam och lugn-står, sitter eller ligger.
3-Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.
4-Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand.
5-Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet.

5a. AVST.LEK-Intresse
1-Engageras inte av figuranten.
2-Kontroll, avbrott förekommer.
3-Intresserad. Följer figuranten utan avbrott.
4-Intresserad. Vill iväg. Enstaka startförsök.
5-Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök.

5b. AVST.LEK-Hot/agg
1-Visar inga hotbeteenden.
2-Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del.
3-Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del.
4-Visar flera hotbeteenden under momentets första del.
5-Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del.

5c. AVST.LEK-Nyfikenhet
1-Går ej fram till figuranten.
2-Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
3-Går fram till den dolda men talande figuranten.
4-Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning.
5-Går fram till figuranten direkt utan hjälp.

5d. AVST.LEK-Leklust
1-Visar inget intresse.
2-Leker inte, men visar intresse.
3-Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot.
4-Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om.
5-Griper direkt. Drar emot, släpper inte.

5e. AVST.LEK-Samarbete
1-Visar inget intresse.
2-Blir aktiv, men avbryter.
3-Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.
4-Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant.
5-Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek.

6a. ÖVERRASKN.-Rädsla
1-Stannar inte eller kort stopp.
2-Hukar sig och stannar. 3-Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
4-Flyr högst 5 meter.
5-Flyr mer än 5 meter.

6b. ÖVERRASKN.-Hot/agg
1-Visar inga hotbeteenden.
2-Visar enstaka hotbeteenden.
3-Visar flera hotbeteenden under längre tid.
4-Visar flera hotbeteenden och någon attack.
5-Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett.

6c. ÖVERRASKN.-Nyfikenhet
1-Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram.
2-Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden.
3-Går fram till overallen när föraren står bredvid.
4-Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
5-Går fram till overallen utan hjälp.

6d. ÖVERRASKN-Kvarstående rädsla
1-Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
2-Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna.
3-Båge eller tempoväxkling vid 1:a passagen.Minskat utslag vid 2:a passagen.
4-Båge eller tempoväxkling vid minst 2 passager utan minskad intensitet.
5-Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.

6e. ÖVERRASKN.-Kvarstående intresse
1-Visar inget intresse.
2-Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.
3-Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen.
4-Biter i eller leker med overallen.
5-Intresset minskar efter hand. Biter i eller leker med overallen vid 2 eller fler passager.

7a. LJUDKÄNSL.-Rädsla
1-Stannar inte eller kort stopp.
2-Hukar sig och stannar.
3-Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
4-Flyr högst 5 meter.
5-Flyr mer än 5 meter.

7b. LJUDKÄNSL.-Nyfikenhet
1-Går inte fram.
2-Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. 3-Går fram till skramlet när föraren står brevid.
4-Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.
5-Går fram till skramlet utan hjälp.

7c. LJUDKÄNSL.-Kvarstående rädsla
1-Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
2-Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna
3-Båge eller tempoväxkling vid 1:a passagen.Minskat utslag vid andra passagen.
4-Båge eller tempoväxkling vid minst 2 passager utan minskad intensitet.
5-Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager.

7d. LJUDKÄNSL.-Kvarstående intresse
1-Visar inget intresse.
2-Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid 1 tillfälle.
3-Stannar upp. Luktar eller tittar på skramlet vid minst 2 tillfällen.
4-Biter i eller leker med skramlet.
5-Intresset minskar efter hand. Biter i eller leker med skramlet vid 2 eller fler passager.

8a. SPÖKEN-Hot/agg
1-Visar inga hotbeteenden.
2-Visar enstaka hotbeteenden.
3-Visar flera hotbeteenden under längre tid.
4-Visar flera hotbeteenden och någon attack.
5-Visar hotbeteenden och flera attacker.

8b. SPÖKEN-kontroll
1-Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte.
2-Tittar mot spökena då och då.
3-Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott.
4-Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. 5-Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.

8c. SPÖKEN-Rädsla
1-Uppehåller sig framför eller bredvid föraren.
2-Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.Någon avståndsreglering
3-Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.Växlar mellan flyktstart& Kontroll
4-Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
5-backar längre än kopplets längd el.lämnar platsen alt.flyr


8d. SPÖKEN-Nyfikenhet
1-Går fram till fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt. går inte fram i tid.
2-Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden.
3-Går fram till fig. när föraren står brevid.
4-Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet.
5-Går fram till fig. utan hjälp.

8e. SPÖKEN-Kontakttagande med figurant i spökdräkt
1-Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. går inte fram i tid.
2-Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den.
3-Besvarar kontakten från figuranten.
4-Tar själv kontakt med figuranten.
5-Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla.

9a. LEK 2-Leklust
1-Leker inte
2-Leker inte, men visar intresse.
3-Startar långsamt, blir aktiv, leker.
4-Startar snabbt, leker aktivt.
5-Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.

9b. LEK 2-Gripande
1-Griper inte
2-Griper inte, nosar bara på föremålet.
3-Griper tveksamt eller med framtänderna.
4-Griper direkt med hela munnen.
5-Griper direkt, hugger föremålet i farten.

10. SKOTT
1-Visar ingen berördhet.Snabb kontroll & sedan helt oberörd
2-Avtagande kontroller under lek/passivitet. Därefter oberörd.
3-Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek/passivitet.
4-Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek/passivitet.
5-Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar